? ??????????????Love and Laughs? ????? ?? ???Rating: 4.4 (5 Ratings)??88 Grabs Today. 7093 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Live, Love, Laugh? ????? ?? ???Rating: 4.6 (8 Ratings)??87 Grabs Today. 14933 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, January 26, 2010

Qhalisha 2

“Sekarang awak pilih antara dua, saya ataupun dia!” Lantang suaranya sambil matanya memandang tepat ke arah dua manusia yang berdiri tercegat di hadapannya di sudut itu. Manusia yang lalu-lalang memandang ke arahnya seketika lantas terus berlalu meneruskan kehidupan mereka.

“Saya pilih dia.” Serta-merta semangatnya seolah terbang, hatinya mati mendengar ungkapan yang terluah dari mulut lelaki itu. Lelaki yang berdiri di hadapannya. Di sisinya berdiri seorang gadis yang amat dikenalinya. Gadis yang telah dianggapnya sebagai adik sendiri selama ini. Kecewa, dia kecewa melihatkan lelaki itu melingkarkan tangannya mesra di atas bahu gadis itu.

“Baiklah. Mulai hari ini saya anggap awak sudah mati.” Hanya ungkapan itu yang mampu terluah dari bibirnya. Tiada airmata yang tumpah dari sepasang matanya yang sudah tidak sanggup melihat kemesraan mereka. Kaki terus melangkah meninggalkan pasangan itu bersama hati yang hancur sehancurnya seolah kaca yang terhempas ke batu.

Kakinya terus melangkah menuruni tangga di Platform 7. Sebaik pandangan matanya tertancap pada bas yang memang dinanti, langkah terus dihayun laju ke situ. Laju kakinya mendaki tangga bas dan terus duduk di atas bangku khas yang diletakkan di sebelah pemandu. Langsung tidak dihiraukannya mata-mata penumpang lain yang memandang ke arahnya. Rasa sakit dicurangi oleh insan-insan yang dipercayai lebih mempengaruhi fikirannya.

Pandangan yang terarah ke cermin hadapan ditala ke arah pintu bas apabila terdengar suara orang berbual di situ. Matanya terus memandang adegan mesra pasangan yang berada di hadapan pintu bas itu. Si gadis bersalaman dan mencium tangan si lelaki lalu si lelaki membalas dengan mengucup dahi si gadis. Tiada rasa cemburu yang terdetik di hatinya tika menyaksikannya walaupun baru sebentar tadi pasangan itulah yang telah menghancurkan hatinya.

Kepingan tiket yang dihulur oleh gadis itu kepadanya dicapai lalu keratan kecil dikoyakkan untuk disimpan. Keratan yang besar dipulangkan semula kepada gadis itu. Dia sebenarnya tidak menyangka gadis itu akan menaiki bas yang sama dengannya. Hatinya tiba-tiba menjadi rawan. Ketika dia pergi memeriksa jumlah penumpang di dalam perut bas, si gadis itu menegurnya. Cuba beramah mesra barangkali. Namun dia tidak terasa seperti ingin berbicara dengan gadis itu.

“Kak Lisha marahkan Anis ke?” Wajah gadis itu penuh mengharap. Hanya gelengan yang mampu dia berikan apabila mendengar soalan yang dilemparkan oleh gadis itu. Tidakkah gadis itu tahu betapa kecewanya jika dikhianati oleh insan yang dipercayai. Bukankah hati perempuan itu mudah tersentuh. Tidakkah gadis itu terasa betapa sedihnya dia terluka. Kenapa langsung tidak ada rasa bersalah pada wajah gadis itu setelah mengkhianatinya? Tidak sanggup lagi dia untuk terus menatap wajah gadis itu lalu langkah diteruskan kembali ke tempat duduknya.

“Lisha ada masalah ke?” Pemandu yang sememangnya dikenalinya itu bersuara setelah dia kembali ke tempat duduknya. Dia hanya melemparkan senyuman mendengar soalan itu.

“Senyum pulak dia. Lisha ni kenapa? Abang tengok Lisha ni macam ada masalah. Ceritalah dengan abang. Kalau abang boleh tolong, abang tolong Lisha.” Abang Jamil masih belum berputus asa.

“Tak ada apalah Bang Jamil. Lisha okay. Tak ada masalahpun.” Sedaya-upaya wajahnya diceriakan di hadapan Abang Jamil. Dia tidak mahu Abang Jamil tahu dia sedang terluka. Dia tidak mahu Abang Jamil merasa belas terhadapnya.

“Kalau macam tu kata Lisha, tak apalah. Tapi kalau Lisha ada masalah, jangan malu nak beritahu abang. Abang akan sentiasa menjadi pendengar Lisha.” Dia merasa terharu dengan kebaikan Abang Jamil terhadapnya.

“Ouch!” Terjerit kecil Qhalisha apabila dirinya dirempuh oleh seseorang. Terbang melayang segala yang bermain di fikirannya. Matanya tajam mencerlung ke arah orang yang merempuhnya tadi.

“Maaf.” Hanya sepatah ucapan maaf yang dilontarkan kepadanya dan orang itu terus berlalu meninggalkannya. Bahunya yang sakit akibat dirempuh menambahkan rasa marah di hatinya namun kemarahan itu tidak dapat dihamburkan lantas langkah diatur meninggalkan kemarahan dan kenangan pahitnya di sudut itu.

0 comments: