? ??????????????Love and Laughs? ????? ?? ???Rating: 4.4 (5 Ratings)??88 Grabs Today. 7093 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Live, Love, Laugh? ????? ?? ???Rating: 4.6 (8 Ratings)??87 Grabs Today. 14933 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, October 21, 2009

Gurindam Jiwa - Seiring

Hidup di balik tirai derita
Jiwa mati sedangkan jasad masih bernyawa
Lemah tiada upaya
Longlai menerus langkah
Mencari setitik bahagia

Singkapkan tirai itu
Campakkan ia jauh-jauh
Ke hujung dunia
Biar jiwa yang telah mati
Mampu bergetar kembali

Pergilah sengsara
Tinggalkan jiwaku
Datanglah bahagia
Meliputi jasadku
Agar jasad dan jiwaku
Seiring


Ilham dari jiwa
2.54pm 21/10/2009
klang

Gurindam Jiwa - Usia, Jasad Dan Senja

Di suatu senja itu
Warna merah jingga berserakan di kaki langit
Indah...
Sungguh indah di pandangan saat itu
Namun waktu indah itu
Hanya sekadar secebis waktu
Umpama kehadiran watak picisan
Atas sebuah pentas lakonan
Perlahan-lahan...
Pergi....
Berlalu meninggalkan rentetan kenangan

Walau terkadang...
Sebagai manusia kita sering alpa
Namun hakikat perjalanan masa
Tak ubah seperti hilangnya warna jingga senja itu
Dan bergantian dengan kelamnya malam
Begitulah juga kita manusia
Meniti waktu meninggalkan usia yang kian senja
Dan terus menapak ke arah malam yang semakin kelam

Bagaikan senja berganti malam
Begitulah aturan sebuah kembara hidup
Satu jasad yang entah layak atau tidak digelar manusia
Apabila telah sampai janji penciptanya
Melangkahlah ia dalam redha mahupun terpaksa
Longlai meninggalkan terang kehidupan
Masuk ke alam kematian
Lalu sekujur jasad itu kemas tersimpan
Di dalam sebuah ruang yang gelap.


Ilham dari jiwa
11.54am 21/10/2009
Klang

Friday, October 16, 2009

Qhalisha 1

Sudah empat belas tahun dia pergi. Sudah empat belas tahun dia tidak kembali. Dan kini, selepas empat belas tahun dia kembali semula ke sini. Keadaan kini terlalu jauh bezanya dibandingkan empat belas tahun dahulu.

Hentian ini sudah berubah wajahnya. Berubah sama sekali. Tiada lagi deretan bas Tong Fong berwarna biru dengan suara konduktur perempuannya yang menjerit-jerit memanggil penumpang. Tiada lagi deretan bas hijau Syarikat Foh Hup menuju ke Seremban yang akan diserbu penumpang sebaik pintunya dibuka. Juga tiada lagi juraian manusia yang beratur sehingga ke luar bangunan untuk mendapatkan perkhidmatan bas SKS kerana ia telah dipindahkan ke tempat lain.

Lemah langkahnya mendaki anak tangga dari platform menuju ke ruang atas. Kelihatan ratusan manusia memenuhi ruang menunggu. Berceratuk manusia di setiap deretan bangku batu yang dibina. Qhalisha keletihan namun tiada kelihatan ruang kosong untuknya melabuhkan punggung bagi menghilangkan lelah seketika.

Food Court. Ya, di situ tentu sekali Qhalisha boleh berehat. Sambil menghilangkan penat boleh juga Qhalisha mengisi perutnya yang sedari tadi minta diisi. Satu persatu langkahnya diatur. Satu persatu lot kedai dilintasinya. Qhalisha berhenti di situ. Di hadapan lot kedai yang mempamerkan barangan kulit. Dia teringat kenangan sewaktu bekerja di situ. Seminggu. Hanya seminggu Qhalisha mampu bekerja di situ. Masa yang panjang namun gaji yang ditawarkan tidak lumayan. Apabila Qhalisha berhenti, gaji untuk penat lelah selama seminggu bekerja di situ lebur, tetap berada di dalam poket pemilik kedai.

Qhalisha kembali geram. Geram dengan sikap pemilik kedai yang mengambil kesempatan. Geram kerana masa dan tenaganya yang habis di situ tidak mendatangkan pulangan. Pemilik kedai memandang ke arah Qhalisha, sekadar memandang, tidak mendekati mahupun bertanya. Qhalisha meneruskan langkah perlahan meninggalkan kedai itu.

Langkahnya terpaksa dicepatkan sedikit ketika melalui booth-booth tiket yang disediakan oleh pihak pengurusan bangunan. Hatinya sedikit marah. Dia rasa terganggu dengan kehadiran manusia-manusia yang lebih mesra dipanggil ulat tiket bertebaran merata di situ. Tidak cukupkah dengan kerani yang bertugas di dalam kaunter sehingga memerlukan khidmat manusia-manusia ulat ini?

“Nak ke mana dik? Johor? Melaka? Alor Star?”

Qhalisha hanya menggelengkan kepala mendengarkan pertanyaan ulat tiket yang dikiranya bukan rakyat Malaysia berdasarkan dari dialek yang digunakannya. Lelaki dan perempuan dilihatnya sama sahaja di situ. Tanpa rasa malu terjerit-terjerit, terkejar-kejar mencari pelanggan. Ada juga yang lagaknya seperti seorang pembantu peribadi atau seperti pembantu kedai yang sentiasa membuntuti pelanggan memujuk agar produk mereka terjual. Yang penting bagi mereka hanyalah tiket yang dipegang harus terjual. Pernah terdengar kata-kata, “bila berada dalam industri ini, rasa malu harus dibuang jauh ke tepi.” Mungkin itulah yang jadi pegangan mereka tanpa memperdulikan perasaan orang yang kebanyakannya rasa terganggu apabila datang untuk membeli tiket.

Tatkala pandangannya terarah ke sebuah kaunter tiket, terimbas semula kenangan suatu masa dahulu. Di kaunter itulah Qhalisha pernah mencari rezeki untuk menyambung hidup. Tetapi di waktu itu tiada ulat-ulat bertebaran. Kuasa menjual tiket terletak sepenuhnya ke atas kerani kaunter. Begitu juga dengan komisennya.

Qhalisha tidak mahu berlamaan di situ. Langkahnya yang diatur menuju ke arah food court terhenti di sudut itu. Serta-merta kenangan kenangan pahit empat belas tahun dulu yang menyebabkan dia pergi membawa diri menerjah kotak ingatannya.