? ??????????????Love and Laughs? ????? ?? ???Rating: 4.4 (5 Ratings)??88 Grabs Today. 7093 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Live, Love, Laugh? ????? ?? ???Rating: 4.6 (8 Ratings)??87 Grabs Today. 14933 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, July 24, 2009

Sepenuh Hati - bab 1

Nama aku Mohd Syafik Ariff bin Mohd Syamsul Ariff. Aku tinggal bersama atuk dan nenek di kampung semenjak aku masih bayi. Di sebelah rumah nenek, terdapat sebuah rumah kayu seperti rumah nenek aku yang dihuni oleh Tok Mat dan Nek Odah. Tok Mat dan Nek Odah ada seorang cucu perempuan, nama dia Syafika. Aku panggil dia Syaf aje. Panggilan manja tu aku sorang je guna. Orang lain semua panggil dia Ika.

Aku dan Syaf berkawan dari kecil, main sama-sama, pergi mengaji kat surau sama-sama. Pergi sekolah pun sama-sama sebab aku satu kelas dengan Syaf. Setiap hari aku akan boncengkan Syaf kat belakang basikal aku. Walaupun Syaf agak montel tapi kuranglah dari dulu namun itu tak menjadi halangan kepada aku untuk memboncengkannya. Ala! Bukannya berat sangatpun. Lagipun Syaf tu comel. Waktu kecil dulu, masa umur Syaf dua tiga tahun memang dia montel sangat tapi aku tak kisah pun berkawan dan bersahabat dengan dia.

Aku ni rupa boleh tahanlah maklumlah aku ni kacukan. Ibu aku melayu tapi ayah aku cina. Jangan salah sangka. Ayah aku bukan masuk islam sebab nak kawin dengan ibu aku tapi atuk dan nenek belah ayah aku yang tukar agama selepas berkahwin. Atuk dan nenek aku memang orang cina tapi masuk islam lepas berkahwin. Masa belum kahwin lagi diorang dah jatuh cinta pada islam tapi sebab takut keluarga moyang aku menghalang niat baik mereka tu, mereka berkahwin dulu ikut adat nenek moyang mereka. Selepas berkahwin baru diorang berani bertukar agama dan seterusnya berterus-terang dengan kedua-dua buah keluarga.

Atuk dan nenek aku dibuang keluarga selepas tu. Maklumlah, baru menganut islam maka pegangan agamapun belum berapa kuat. Apabila keluarga kedua-dua moyang aku melontarkan kata-kata hinaan kepada atuk dan nenekku, menghina agama yang dianut oleh atuk dan nenekku, kedua-dua mereka nekad untuk membawa diri ke tempat lain. Atuk dan nenekku berpindah dari negeri tanah tumpah mereka di Johor dan berhijrah ke Kelantan.

Ayah aku dilahirkan dan dibesarkan di Kelantan. Kemudian selepas mendapat keputusan STPM, ayahku melanjutkan pelajaran ke Universiti Malaya. Di sanalah ayah bertemu dengan ibuku yang juga merupakan juniornya. Selepas ayah menamatkan pelajarannya dan mendapat ijazah, ayah diterima bekerja sebagai eksekutif kewangan di sebuah institusi kewangan. Ayahkan mengambil jurusan perakaunan jadi mudahlah mendapat pekerjaan seperti itu. Selepas ibu menamatkan pelajarannya, baru ayah berani meminta izin dari atuk dan nenekku untuk memperisterikan ibu.

Selepas melahirkan aku, ayah mendapat tawaran melanjutkan pelajarannya ke peringkat yang lebih tinggi di luar negara. Menurut cerita ibu, waktu tu umur aku baru dua bulan. Ayah dan ibu nak bawa aku sekali tapi atuk dan nenek tak izinkan. Biasalah orang tua. Atuk dan nenek takut aku terikut-ikut budaya asing dan lupa adat resam orang melayu. Mulanya ibu dan ayah tak setuju nak tinggalkan aku tapi bila nenek merajuk tak mahu cakap dengan diorang, akhirnya ibu dan ayah aku setuju tinggalkan aku di kampung. Tinggal di bawah jagaan atuk dan nenek aku.

Atuk dan nenek membesarkan aku dengan sepenuh kasih sayang. Maklumlah, ibu aku anak tunggal. Atuk dan nenek tak ada cucu lain nak dijaga. Masa ibu dan ayah di luar negara, ibu ada melahirkan seorang lagi anak. Kali ni perempuan pulak. Jadi adalah sepasang cucu atuk dan nenek aku. Tapi yang pastinya, kasih sayang dari atuk dan nenek untuk aku memang lebihlah dari adik aku walaupun adik aku tu perempuan.

Lepas ayah habis belajar, ibu dan ayah pulang semula ke Malaysia. Masa tu baru aku dapat jumpa adik aku secara live. Yelah, sebelum ni hanya dapat tengok melalui gambar yang dikirimkan oleh ibu aku aje. Cantik juga adik aku bila bukan dalam gambar. Tapi adik aku ni berlagak sikit. Mentang-mentang dia lahir kat luar negara. Tapi bukan lama sangatpun dia dapat membesar kat tempat orang tu. Lepas dua tahun dia lahir, ayah dan ibu balik ke sini.

Selepas balik dari sana, ayah kerja semula di tempat lamanya dan dah dinaikkan pangkat jadi pengurus kewangan. Ibu pula tak bekerja, hanya menjadi surirumah sepenuh masa. Asalnya ibu dan ayah nak bawa aku tinggal sekali dengan diorang kat Kuala Lumpur tapi nenek tak setuju. Ibu dan ayah pujuk-pujuk juga atuk dan nenek. Bertahun jugaklah ibu dan ayah cuba pujuk nenek.

Sampai aku naik sekolah pun ibu dengan ayah masih tak berjaya pujuk nenek. Tapi akhirnya waktu aku naik darjah tiga, dalam keterpaksaan nenek izinkan juga aku dibawa pergi. Itupun selepas ibu buat sesi meluahkan perasaan kat nenek. Ibu kata kat nenek yang adik aku dah naik darjah satu. Ibu nak masukkan aku satu sekolah dengan adik, nanti aku boleh tengok-tengokkan adik aku. Lepas dapat keizinan je, terus ayah uruskan semua hal berkaitan pertukaran sekolah aku tapi tak lama aku boleh bertahan di sana.

Seminggu je aku tinggal dengan ibu dan ayah. Mana taknya, ayah terpaksa hantar aku balik kampung semula bila aku kat Kuala Lumpur dah demam sebab rindu atuk dan nenek manakala nenek kat kampung pulak dah jatuh sakit sebab rindukan aku. Lagipun aku rindu sangat dekat sahabat aku, Shaf yang ada dekat kampung. Walaupun hari-hari aku telefon Shaf tapi aku rindu jugak sebab tak dapat tengok muka dia.

Bila ibu dan ayah kata nak hantar aku balik kampung semula, aku gembira sangat. Terus baik demam aku. Orang pertama yang aku cari sebaik aku jejakkan semula kaki aku kat kampung adalah Shaf. Lepas jumpa Shaf, dapat pandang muka dia baru aku cari atuk dan nenek. Kesian nenek, sampai jatuh sakit sebab rindukan aku tapi aku balik-balik je cari orang lain. Tak patut punya cucu kan.

Ibu dan ayah ambil cuti seminggu dan tinggal di kampung. Tujuannya nak jaga nenek dan sekaligus nak uruskan hal pertukaran sekolah aku semula ke kampung. Selepas aku berada di depan mata nenek dan berkat jagaan ibu, nenek beransur sihat. Bila tempoh cuti ayah dah habis, diorang balik semula ke Kuala Lumpur bersama adik aku. Nenek pulak selepas sihat masakkan aku pelbagai juadah yang sedap-sedap. Katanya qada’ balik apa yang dah terlepas untuk tempoh seminggu aku tak ada tu. Lawakkan nenek aku.

0 comments: